De veghe în lanul de secară – J.D. Salinger

de veghe in lanul de secara

Titlu: De veghe în lanul de secară

Titlu original: The Catcher in the Rye

Autor: J.D. Salinger

Editura: Polirom

Anul apariţiei: 2014

Nr. pagini: 280

 

Descriere:

O nouă traducere pentru tinerii de astăzi. La câteva decenii după traducerea de referinţă, Editura Polirom propune o versiune nouă, tânără, a romanului-cult De veghe în lanul de secară. Situată de ani de zile în topul preferinţelor cititorilor din România, De veghe în lanul de secară continuă să fie, la peste cincizeci de ani de la apariţie, cartea de căpătâi a adolescenţei. Ce poate fi uimitor pentru tinerii care o citesc acum, la 16 ani, şi ai căror părinţi s-au născut, probabil, în aceeaşi perioadă ca şi romanul, e că trec prin aceleaşi episoade, angoase şi mirări precum Holden Caulfield. Doar că el nu folosea atât de des cuvântul „cool“ şi nu naviga pe Internet. Iar când simţea nevoia s-o sune pe fata de care era îndrăgostit, ori renunţa, pentru că nu avea chef, ori intra în prima cabina de telefon. Problemele lui rămân însă, şi chiar şi modul în care sunt rezolvate: prin revoltă, prin negare sau, uneori, prin ignorarea lor. Există voci care se întreabă de ce totuşi a avut romanul un succes atât de uimitor, în toată lumea şi, deja, de atâţia ani. În fond, nu e singura carte care-şi păstrează prospeţimea cu trecerea timpului. E vorba despre altceva, un ceva despre care s-au scris zeci de mii de pagini. Ceva imposibil de sintetizat într-o scurtă prezentare. Poate, pur şi simplu, e o carte foarte-foarte bună. Atât. Alăturaţi-vă milioanelor de tineri care au citit-o şi veţi înţelege.

Părerea mea:

De veghe în lanul de secară este cunoscut ca fiind unul dintre cele mai consacrate romane ale secolului al XX-lea. Bineînţeles că nu l-am putut rata nici eu şi m-am hotărât să îl citesc după ce am terminat Jurnalul unui adolescent timid, nu invers, cum ar fi fost mai normal. Asta nu a fost o problemă, ci faptul că mă aşteptam la mult mai mult şi am suferit o decepţie. Când m-am apucat să îl citesc aş fi putut paria că îmi va plăcea la fel de mult ca şi povestea lui Charlie, însă am fost dezamăgită. Cartea nu mi-a atins prea multe puncte sensibile şi nici nu mi-a trezit vreo emoţie specială.

Povestea îl are în centru pe Holden Caulfield, un adolescent de 17 ani care a fost dat afară din toate şcolile în care fusese până atunci. Acelaşi lucru îl păţeşte şi la Şcoala Pencey, unde pică la 4 din cele 5 materii. Holden decide să părăsească şcoala cu câteva zile mai devreme decât ar fi trebuit, iar în această perioadă trece prin mai multe peripeţii, dacă le pot numi aşa, dezvăluind de asemenea lucruri din trecutul lui. Stările prin care trece adolescentul alternează constant pe parcursul cărţii, de la fericire la tristeţe, iar explicaţia că acesta povesteşte întâmplările dintr-un spital de boli mintale este destul de plauzibilă.

Deşi nu mi-a plăcut în mod special, cartea are destul de multe momente pe care le-am găsit amuzante. Limbajul folosit este unul specific adolescenţilor, iar expresiile precum „mă jur”, „ce pana mea” sau „să fiu al naibii” sunt întâlnite la tot pasul. În ciuda faptului că nu mi-a confirmat aşteptările, nu pot să nu recunosc că povestea are farmecul ei şi merită citită, De veghe în lanul de secară fiind o capodoperă a literaturii universale.

Nota: 3/5

3 gânduri despre &8222;De veghe în lanul de secară – J.D. Salinger&8221;

Lasă un răspuns

