Teoria universală. Originea şi soarta universului – Stephen Hawking

433456788Titlu: Teoria universală. Originea şi soarta universului

Titlu original: The Theory of Everything: The Origin and Fate of the Universe

Autor: Stephen Hawking

Editura: Humanitas

Anul apariţiei: 2014

Nr. pagini: 144

Descriere:

Încercând să lămurească momentul naşterii universului, cosmologia ultimelor decenii a ajuns în punctul cel mai fierbinte al fizicii: necesitatea elaborării unei teorii care să descrie toate interacţiunile din natură. Aici, dificultatea esenţială ţine de incompatibilitatea dintre relativitatea generală, valabilă la scară cosmică, şi mecanica cuantică, creată pentru a explica fenomenele de la scară microscopică. În Teoria universală, Stephen Hawking oferă o privire panoramică asupra temelor fundamentale de cercetare din cosmologie şi fizică: evoluţia universului, găurile negre, sensul şi semnificaţia timpului, teoria corzilor.

Recenzie:

Cred că sunt puţini cei care nu au auzit de Stephen Hawking, unul dintre cei mai mari şi cunoscuţi cercetători ai epocii noastre. Şi dacă spui Hawking automat te găndeşti la univers, big bang şi găuri negre. Iar dacă eşti pasionat de astfel de subiecte cu siguranţă nu trebuie să ratezi această carte. Exact asta am spus eu când am văzut-o întâmplător pe rafturile unei librării, şi nu a fost nevoie să citesc mai mult de câteva rânduri ca să mă convingă să o cumpăr. Nu am mai citit cărţi în domeniu, doar diverse articole pe această temă, dar cartea lu Stephen Hawking mi-a făcut cu siguranţă poftă pentru acest gen.

Cartea este alcătuită dintr-o serie de prelegeri, şapte la număr, care tratează teme separate dar care sunt interconectate: Idei despre univers; Universul în expansiune; Găurile negre; Găurile negre nu-s chiar atât de negre; Originea şi soarta universului; Direcţia timpului; Teoria Universală. În această serie de prelegeri Stephen Hawking ne dezvăluie o mulţime de informaţii, începând de la originea şi istoria universului, găurile negre, teoria relativităţii, noţiunea de timp, şi până la încercarea de a se găsi o teorie universală care va da un adevărat înţeles universului şi a locului nostru în el.

Trebuie să precizez că am cunoştinţe limitate în domeniul fizicii, şi deşi am întâlnit-o la tot pasul în carte, nu mi-a fost chiar atât de imposibil de descifrat ceea ce citeam, şi asta pentru că autorul a încercat să explice cât de clar a putut nişte noţiuni care nu sunt accesibile oricui. Cartea, într-adevăr, nu este una uşoară, dar este destinată publicului larg pasionat de cosmologie. Pe mine a reuşit să mă captiveze în totalitate, mi-a deschis ochii asupra unor aspecte, mi-a răspuns la foarte multe întrebări, dar m-a făcut să îmi pun multe altele. Trebuie să recunosc că am rămas şi în ceaţă de căteva ori pentru că fizica nu e pentru oricine (iar eu fac clar parte din această categorie😀 ), dar aceste momente nu mi-au umbrit nici pe departe plăcerea lecturii, care a fost cu adevărat spectaculoasă.

Şi dacă tot vorbim de univers şi găuri negre, nu pot să mă abţin şi să nu vă recomand un film de-a dreptul incredibil, care mie mi-a plăcut nespus de mult, si anume Interstellar. Dacă nu l-aţi văzut, cu siguranţă nu ar trebui să il rataţi (eu am fost să il văd nu o dată, ci de două ori, deci clar merită)! Am citit cartea în aceeşi perioadă în care am văzut şi filmul, şi am fost surprinsă de câte lucruri din carte le-am regăsit şi în film. Iar dacă sunteţi interesaţi de viaţa autorului, nu ar trebui să rataţi nici The Theory of Everything, un film biografic foarte emoţionant.

Nota: 5/5

Lasă un răspuns

